Facebook
16 października 2019 09:19
Imieniny: Gawła, Florentyny, Grzegorza
A A A
FAIL (the browser should render some flash content, not this).
FAIL (the browser should render some flash content, not this).
FAIL (the browser should render some flash content, not this).
Poznaj Nową Piramidę Zdrowego Żywienia
Redaktor: Ewa Żarnowska    23.05.2017. Drukuj Powiadom Znajomego
Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kobylance poznawali Nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Czynili to za sprawą ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!”, w którym od 2016 roku uczestniczą dwa oddziały edukacyjne z Ośrodka, czyli „Stokrotki” i „Maki”.



Uczniowie SOSW w Kobylance zapoznali się z Nową Piramidą Żywienia poprzez uczestniczenie:
- w zajęciach na których m.in. dowiedzieli się skąd wywodzi się słowo „piramida”, układali produkty na piramidzie zdrowia, wspólnie wysnuwali propozycje zmiany nawyków żywieniowych oraz zapisali postanowienia które będą starali się wdrożyć w codziennej diecie.
- w konkursie na rysunek nowej piramidy żywienia. Konkurs miał za zadanie utrwalenie i zachęcenie do przestrzegania zasad zdrowego odżywienia ponieważ, każdy z nauczycieli przeprowadził krótką pogadankę w każdej z grup, przed przystąpieniem do wykonania pracy plastycznej.
Nad realizacją programu czuwają mgr Kinga Podolska i mgr Magdalena Kozub.

 

Realizatorzy programu pragną podzielić się z nami swoją wiedzą na temat Nowej Piramidy Żywienia i zachęcić do jej stosowania w codziennym życiu.

A oto NOWA PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ:
1. U podstawy znajduje się AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – co najmniej 30 min dziennie.
2. WARZYWA I OWOCE – w proporcji 3:1, co najmniej 400 g w 5 porcjach, w każdym posiłku.
3. PRODUKTY ZBOŻOWE – z pełnego przemiału (pełnoziarniste i razowe), w prawie każdym posiłku.
4. NABIAŁ – co najmniej 2 porcje dziennie.
5. PRODUKTY BIAŁKOWE – ograniczenie mięsa (do ok 0,5 kg tygodniowo), więcej ryb, nasion strączkowych i jaj.
6. TŁUSZCZE – ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, więcej olejów roślinnych.

Dodatkowo obok Piramidy znajduje się przypomnienie o WODZIE – należy pić co najmniej 1,5 litra dziennie – oraz o ZIOŁACH, które są zamiennikiem soli. Wykreślone zostały SŁODYCZE, CUKIER oraz SÓL.

Najistotniejsze zmiany w Piramidzie dotyczą dwóch grup żywieniowych: warzyw i owoców, które zamieniły się na miejsca z produktami zbożowymi. W związku z tym najwięcej w naszej diecie powinno znajdować się warzyw oraz owoców. Obrazowo można powiedzieć, że powinny one stanowić połowę naszego pożywienia. Warzywa i owoce powinny zagościć w każdym naszym posiłku.

Proponujemy więc planowanie posiłków zacząć od warzyw!

W NOWEJ PIRAMIDZIE pojawiły się zioła. Instytut Żywności i Żywienia, który przedstawił zalecenia żywieniowe dla Polaków w formie Piramidy zachęca do zastępowania nimi nadużywanej często soli. W naszej diecie nie powinno być również słodyczy i cukru. Zrezygnujmy z niego na rzecz owoców i orzechów.

Zmiana naszych nie zawsze właściwych nawyków żywieniowych nie jest aż tak trudna jak mogło by się nam wydawać. Proponujemy zacząć od „małych kroczków”, np. usunięcia ze stołu solniczki i cukiernicy; zastępowania soli ziołami lub sokiem z cytryny; posadzenia w domu ogródka ziołowego, położenia na stole zamiast talerza ciasteczek różnych rodzajów orzechów i suszonych owoców. Sposobów jest całe mnóstwo.

Pamiętajmy, że zdrowie nasze i naszych dzieci zależy w dużej mierze od tego co jemy.
Jeszcze większe znaczenie dla naszego dobrego zdrowia i samopoczucia ma odpowiednia dawka zbilansowanego ruchu. Codzienna aktywność fizyczna stanowi podstawę Nowej Piramidy. Spacerujmy więc, biegajmy, podskakujmy, grajmy z dziećmi w piłkę i badmintona, jeździjmy na rowerze, pływajmy, po prostu ruszajmy się w sposób, który nam najbardziej odpowiada.

Mamy nadzieję, że powyższe informacje staną się dobrym impulsem do zmiany niewłaściwych nawyków żywieniowych Państwa i Waszych Dzieci.

Cytaty oraz przeredagowany tekst pochodzi z materiałów programu „Zdrowo jem, więcej wiem!” edycja 2016/2017, wiosna.

Opracowały i zdjecia udostępniły: K. Podolska, M. Kozub SOSW w Kobylance.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
KONTAKT
Starostwo Powiatowe w Gorlicach
38-300 Gorlice
ul. Biecka 3
tel.: (018) 353 53 80
fax: (018) 353 75 45
mail: starostwo@powiatgorlicki.pl