W czwartek, 30 stycznia br. odbyła się IX sesja Rady Powiatu Gorlickiego, podczas której analizowane były zadania statutowe wykonywane przez poszczególne wydziały Starostwa Powiatowego w Gorlicach w 2024 roku w zakresie: geodezji i kartografii, gospodarki nieruchomościami, architektury i ładu przestrzennego, komunikacji, edukacji, spraw obywatelskich oraz promocji i informacji, ochrony środowiska, a także spraw konsumenckich.
Obrady rozpoczął Przewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Zagórski. Po przyjęciu protokołu z VIII sesji, Rada wysłuchała sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2024, które przedstawił Starosta Gorlicki Mirosław Waląg.
W ubiegłym roku, Komisja obradowała trzykrotnie. Pierwsze, zorganizowane w dniu 12 marca, dotyczyło realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, działalności powiatowych jednostek służb, inspekcji i straży oraz prokuratury. Kolejne posiedzenie odbyło się 17 czerwca, podczas którego dokonano analizy kwestii dotyczących zapewnienia bezpiecznych wakacji dla dzieci i młodzieży na terenie powiatu gorlickiego. Ostatnie posiedzenie odbyło się 19 listopada, a jego tematem były przygotowania do funkcjonowania w ekstremalnych warunkach zimowych. Podsumowując działalność Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2024 roku, starosta podkreślił harmonijną i efektywną współpracę wszystkich podmiotów przy realizacji zadań, których nadrzędnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom powiatu gorlickiego.
Wydział Architektury i Budownictwa
Sprawozdanie przedstawił dyrektor Wydziału Grzegorz Kosiński.
W ramach realizacji zadań do Wydziału wpłynęło:
• 790 wniosków o pozwolenie na budowę
• 1597 zgłoszeń robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę
• 12 wniosków o uchylenie bądź wygaszenie decyzji o pozwoleniu na budowę
• 7 wniosków o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych
• 25 wniosków o udzielenie informacji publicznej
• 19 wniosków o wydanie zaświadczenie o stwierdzeniu samodzielności lokali na podstawie ustawy o własności lokali
• 18 wniosków o pozwolenie na rozbiórkę
• 3 wnioski o wydanie decyzji o niezbędności wejścia w teren sąsiedniej nieruchomości
W roku ubiegłym:
• udzielono 641 pozwoleń na budowę
• wydano 1126 zaświadczeń o braku sprzeciwu do zgłoszenia
• zarejestrowano 1174 dzienniki budowy
Do najczęściej, stale powtarzających się problemów, należą:
1. częste zmiany przepisów
2. poziom skomplikowanych spraw
3. niekompletność wniosków o pozwolenie na budowę
4. jakość opracowania projektów zagospodarowania działaki lub terenu i projektów architektoniczno-budowlanych
5. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
6. weryfikacja zgłoszeń i wniosków o pozwolenie na budowę, składanych w wersji elektronicznej
7. przedłużające się procedury rozpatrywania odwołań przez Urząd Wojewódzki
8. duża liczba wniosków o wydanie archiwalnych dokumentów dotyczących budowy, które zostały zagubione przez właścicieli
Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru
Sprawozdanie przedstawił dyrektor Jerzy Fedczyna.
W 2024 r. zostało zgłoszonych m.in. 5258 prac geodezyjnych, do zasobu przyjęto 5120 operatów technicznych powstałych w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych, sporządzono 6449 protokołów weryfikacji, zrealizowano 3475 wniosków dotyczących udostępniania danych z zasobu, wydano 4337 wyrysów z mapy ewidencji gruntów oraz innych dokumentów zasobu, zaktualizowano cyfrową mapę zasadniczą dokonując 4342 zmian, w wyniku których wprowadzono 273 284 obiektów do baz danych BDOT500 (baza danych obiektów topograficznych) i GESUT (baza uzbrojenia terenu).
W ramach aktualizacji operatu ewidencji gruntów wprowadzono:
1. 8530 zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków
2. 1000 wpisów do rejestru cen i wartości nieruchomości
3. wydano 21634 wypisów z operatu ewidencji gruntów oraz 656 wyrysów
4. prowadzono 78 postępowań związanych z aktualizacją operatu ewidencji gruntów
5. wydano 799 zaświadczeń z operatu ewidencji gruntów dla ZUS, KRUS ,Policji, itp. –
6. przeprowadzono 51 postępowań w sprawach aktualizacji gleboznawczej klasyfikacji gruntów
7. udzielono 475 różnego rodzaju odpowiedzi na pisma
8. zrealizowano 255 wniosków o udostępnienie bazy danych rejestru cen nieruchomości dla rzeczoznawców i komorników
9. wprowadzono do bazy danych GESUT- 12861 obiektów projektowanych.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Sprawozdanie przedstawiła dyrektor Aneta Hec-Wałęga.
W 2024 r. zlecono m.in. opracowanie operatów szacunkowych dla 274 działek w celu aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, wypowiedziano opłaty roczne dla 97 działek, wydano 84 zgody na wejście w teren gruntów Skarbu Państwa, przeprowadzono komunalizację 32 nieruchomości Skarbu Państwa z urzędu, przeprowadzono 119 spraw dotyczących zbycia nieruchomości Skarbu Państwa, przyjęcia do zasobu i zamiany oraz 300 postępowań o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych „spec ustawa”. Potwierdzono 131 spraw dot. ostateczności Aktów Własności Ziemi i 69 tzw. „Akcji Wisła” i przesiedleń do ZSRR, złożono 52 wnioski do Sądu Rejonowego o założenie ksiąg wieczystych dla 61 działek o łącznej powierzchni 14,6854 ha z wpisem prawa własności na rzecz Skarbu Państwa.
W 2024 r. kontynuowane były prace związane z prowadzonymi poscaleniowymi wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym we wsiach: Rożnowice, Racławice, Sękowa i Siary. Ponadto podjęte zostały działania zmierzające do realizacji prac scaleniowych we wsi Strzeszyn. Końcem roku podpisana została umowa na zagospodarowanie poscaleniowe na kwotę 4 690 132,48 zł, które zgodnie z umowa winno zostać zakończone do 15.06.br.
Trwa zagospodarowanie poscaleniowe we wsi Rożnowice (na kwotę 9 850 615,47 zł), przewidywany termin zakończenia marzec 2025 r.
Prace poscaleniowe prowadzone są również w Racławicach (na kwotę 5 589 000 zł), przewidywany termin zakończenia marzec br. oraz w Sękowej (na kwotę 8 462 400 zł). W Sękowej zagospodarowanie poscaleniowe powinno zakończyć się koncem kwietnia 2025 r.
W lutym ubr., na wniosek mieszkańców wsi Strzeszyn wszczęte zostało postepowanie poscaleniowe, w październiku złożono wniosek o przyznanie pomocy na realizację tych prac. Oceniony pozytywnie wniosek czeka na realizację, podpisanie umowy winno nastąpić końcem stycznia br.
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Sprawozdanie przedstawił dyrektor Tadeusz Mikrut.
Zadania zrealizowane z zakresu oświaty to m.in. przygotowanie dokumentów dotyczących organizacji pracy szkół i placówek, kontrola i zatwierdzenie arkuszy organizacyjnych przygotowanych przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2024/2025, przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu związanych z działalnością szkół i placówek prowadzonych przez Powiat, prowadzenie bazy danych Systemu Informacji Oświatowej połączone z weryfikacją danych zawartych w informacji MEiN, nadzór i monitoring procesu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych („Vulcan-nabór”), współudział w kontraktacji umów na dofinansowanie projektów Erasmus+, współrealizacja projektów: „Rozwój uczniów to nasz wspólny cel”, „Aktywni w życiu-rozwój Lokalnego Ośrodka Wiedzy i Edukacji w powiecie gorlickim”, udzielenie wsparcia merytorycznego, organizacyjnego oraz administracyjnego Młodzieżowej Radzie Powiatu.
Z zakresu kultury prowadzono sprawy związane z realizacją zadania Powiatu dotyczącego funkcjonowania Biblioteki Powiatowej, weryfikacja wniosków o dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, informowano zainteresowane podmioty o przyznanych dotacjach.
Z zakresu sportu prowadzenie ewidencji i nadzór nad działalnością klubów sportowych, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej oraz pozostałych stowarzyszeń kultury fizycznej. W ewidencji zarejestrowanych było 75 klubów, dokonano 4 zmian, wpisano 2 kluby sportowe, a także wydano 50 zaświadczeń o działalności klubów. Przygotowano galę „Champion Powiatu Gorlickiego” w sportach olimpijskich i nieolimpijskich.
Wydział Polityki Społecznej, Promocji i Informacji
Sprawozdanie przedstawiła dyrektor Wydziału Joanna Tenerowicz-Napora.
Zrealizowane zadania w zakresie nadzoru i polityki zdrowotnej to m.in.: przeprowadzono dodatkowy nabór wniosków o przyznanie pomocy materialnej. Aktualnie pomoc materialną pobierają 2 osoby w wysokości po 2.000 zł miesięcznie ( do odpracowania okres co najmniej 6 lat). W ramach wspólnej z Województwem Małopolskim realizacji zadania z zakresu zdrowia publicznego w 2024 roku zaszczepiono dziewczynki ostatnią dawką szczepionki 9-walentnej GARDASIL. Łącznie na szczepienia przeciw HPV od 2016 wydatkowano ogółem 147 235,63 zł, w tym środki Powiatu 57 443,38 zł oraz środki z Województwa Małopolskiego 87 792,22 zł. Opracowano i zgłoszono do Wojewody Małopolskiego propozycję utworzenia Centrum Zdrowia 75+ na terenie powiatu gorlickiego. We współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym ONKOMA z Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego programu profilaktyki czerniaka w roku szkolnym 2023/2024, 9 szkół ponadpodstawowych przeprowadziło lekcje profilaktyczne. Na stronie internetowej i mediach społecznościowych zamieszczano informacje dotyczące bezpieczeństwa, profilaktyki i zdrowego stylu życia.
W zakresie zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego m.in.: aktualizowano bazę danych o zasobach infrastruktury cywilnej dla potrzeb HNS, przeprowadzano ocenę stanu przygotowań obrony cywilnej, przesyłano i udostępniano ostrzeżenia meteorologiczne, realizowano zadania związane z pomocą obywatelom Ukrainy, obecnie w podmiotach na terenie powiatu gorlickiego przebywa ponad 200 obywateli Ukrainy). Na zakwaterowania i wyżywienie obywateli Ukrainy w 2025 r. wydatkowano ponad 5,5 mln zł (ponad 13 mln w 2022 r., ponad 10 mln w 2023 r.)
W zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP), nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (NPO) oraz polityki społecznej przeprowadzono konkurs ofert i zlecono organizacjom pozarządowym realizację NPP oraz NPO wraz z nieodpłatną mediacją w punktach: Łosiu - Stowarzyszenie SURSUM CORDA, w Bieczu – Fundacja Rozwoju i Wsparcia z Rzeszowa PASIEKA, prowadzono obsługę elektronicznego systemu dokumentowania porad oraz telefonicznie umawiano wizyty (975 porad w roku 2024).
W zakresie promocji powiatu i informacji m.in.: prowadzono działania w zakresie promocji i public relations, które obejmowały: przygotowanie i redagowanie tekstów promocyjno-informacyjnych, prowadzenie strony BIP Powiatu Gorlickiego, strony www.powiatgorlicki.pl i fanpage Powiatu Gorlickiego www.facebook.com/powiatgorlicki. Przygotowano jubileusz 25.lecia Powiatu Gorlickiego, udzielono wsparcia 30 inicjatywom i przedsięwzięciom (turystycznym, kulturalnym i społecznym). Z racji obchodzonych w roku 2024 licznych jubileuszy opracowano kilkadziesiąt okolicznościowych gratulacji i podziękowań, które w formie grawertonów lub dyplomów zostały przekazane zasłużonym osobom, stowarzyszeniom czy instytucjom, zorganizowano Święto Konstytucji 3 Maja i Dzień Sybiraka. Ważnym partnerem wspierającym Starostwo Powiatowe w działalności promocyjnej jest LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „BESKID GORLICKI”. W 2024 r. na stronie BIP zamieszczono w sumie 970 informacji, w tym 142 uchwały Zarządu, 40 zarządzeń, 73 uchwał Rady, 13 nagrań i protokołów z sesji Rady Powiatu Gorlickiego, 27 ogłoszeń inwestycyjnych, 615 ogłoszeń różnych, 5 naborów na stanowiska, 42 ogłoszenia środowiskowe.
Informacje na temat pracy Rady i Zarządu Powiatu Gorlickiego, Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych przekazywane były za pośrednictwem strony internetowej www.powiatgorlicki.pl. W dziale „Aktualności” zamieszczone zostały 863 informacje. W roku 2024 strona internetowa powiatgorlicki.pl została odsłonięta 199.205 razy.
Zamieszczane na stronie Starostwa Powiatowego informacje i komunikaty upubliczniane były przez lokalne i regionalne portale informacyjne, tj.: Gorlice24, Halogorlice, Bobowa24, sadeczanin.info, Gorlice TV, a także przez Gazetę Gorlicką. W tej ostatniej ukazywały się również okolicznościowe życzenia oraz składane kondolencje. Nawiązano także współpracę z Radiem VIA (plenerowe studio na gorlickim Rynku - Gorlice były trzecim miastem na wakacyjnej mapie Radia, które gościło też w Łańcucie, Bieczu, Jaśle, Jarosławiu, Przeworsku i nad Soliną) oraz Radio TRENDY. Informacje przekazywane były także przez Radio Kraków.
W ramach promocji Powiatu Gorlickiego jako regionu przyjaznego środowisku, realizowano działania mające na celu propagowanie ochrony środowiska, które zachęca mieszkańców do bycia „Eko”. W ostatni weekend września (28-29.09) Powiat Gorlicki wystąpił w roli wiodącego organizatora wystawy AGRO GORLICE 2024. Współorganizatorami wydarzenia byli: Gmina Gorlice, Ośrodek Kultury Gminy Gorlice, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Bystrej, Galicyjski Związek Hodowców Bydła oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Wydarzenie zgromadziło prawie stu wystawców i setki odwiedzających, którzy mieli okazję zapoznać się nowoczesnymi technologiami rolniczymi, a także tradycyjnymi produktami regionalnymi. Zorganizowana została I Gorlicka Wystawa Zwierząt i Pokaz Młodego Hodowcy, ponadto wręczone zostały złote odznaki Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Głównym punktem niedzielnego popołudnia był konkurs „Wypiek regionalny ziemi gorlickiej”, którego uczestniczkami były Koła Gospodyń Wiejskich w terenu powiatu gorlickiego.
Patronat honorowy na wydarzeniem objęli: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wojewoda Małopolski, Marszałek Województwa Małopolskiego i Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy.
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Sprawozdanie przedstawiła Przewodnicząca Zespołu Urszula Wiejaczka.
W roku ubiegłym do Zespołu wpłynęły 3053 wnioski o przebadanie i wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Zorganizowano 297 posiedzeń Składów Orzekających i wydano 2697 orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, 778 kart parkingowych i 755 legitymacji dokumentujących niepełnosprawność.
Wydział Komunikacji i Dróg
Sprawozdanie przedstawiła Katarzyna Kruk.
Obecnie Powiat Gorlicki zamieszkuje ok. 106 tys. mieszkańców, ok. 73 tys. posiada prawo jazdy. Na koniec 2024 zarejestrowanych było 110 811 pojazdów. Łącznie w obszarze rejestracji pojazdów jest to 53.992 spraw, w tym:
• przeprowadzono 12.149 rejestracji pojazdów,
• wydano 13 393 dowodów rejestracyjnych
• wyrejestrowano/skreślono z ewidencji 7.662 pojazdy
• potwierdzono dla innych urzędów 5.190 pojazdów
• przyjęto 5.190 zgłoszeń zbycia pojazdów
W obszarze transportu zbiorowego złożono wnioski do Marszałka Województwa Małopolskiego jako właściwego organizatora o utrzymanie autobusowych połączeń regularnych na trasach Wysowa Zdrój – Gorlice – Tarnów. Połączenie realizowane z inicjatywy Powiatu Gorlickiego od 1 stycznia 2023 - 4 kursy w dni powszednie, 3 kursy niedziela i święta. Połączenie skoordynowane z połączeniami pociągów dalekobieżnych. Również w tym obszarze, został złożony wniosek do Wojewody Małopolskiego o pozyskanie środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na obsługę połączenia na trasie Gorlice – Zdynia – Smerekowiec – Gorlice. Koszt realizacji zadania w 2024 to 260761,32 tys zł, deficyt 151661 zł, dofinansowanie z Funduszu 104346,00 zł, współfinansowanie JST 47315,07 zł. Kolejny wniosek o dofinansowanie linii na rok 2025 został złożony, pozytywnie zweryfikowany i zaakceptowany, wartość zadania to 280 tys zł, dofinansowanie 104 tys zł. W tym zakresie Wydział realizuje obowiązki organizatora publicznego transportu zbiorowego, na które składają się regularne kontrole przewozów, roczne, kwartalne sprawozdania i wnioski do Wojewody oraz Marszałka, jak również comiesięczne rozliczenia kosztów funkcjonowania linii.
Wydział Ochrony Środowiska
Sprawozdanie przedstawił dyrektor Wydziału Marcin Janik.
Wydział realizuje zadania z zakresu administracji rządowej oraz samorządowej, w następujących obszarach:
• ochrona przyrody
• ochrona powietrza
• gospodarka odpadami
• geologia
• gospodarka leśna i łowiecka
• rybołówstwo
• gospodarka wodna
• ochrona gruntów rolnych i leśnych
• opiniowanie dokumentów strategicznych z zakresu ochrony środowiska
• zagospodarowanie przestrzenne
• emisje elektromagnetyczne
• emisje hałasu do środowiska
• wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla projektów scaleniowych prowadzonych przez powiat
• edukacja ekologiczna (w tym realizacja programu IP LIFE EKOMAŁOPOLSKA)
• współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, służbami, inspekcjami, organizacjami ekologicznymi w zakresie ochrony środowiska
• szeroko pojęta działalność informacyjna, interwencyjna, doradcza w zakresie spraw przypisanych powiatowi, jak i będących w kompetencjach innych organów i instytucji.
Realizacja zadań polega w głównej mierze na wydawaniu aktów administracyjnych: decyzji, postanowień, opinii, zezwoleń, zaświadczeń etc. W ubr. Wydział realizował kontynuację projektu IP LIFE EKOMAŁOPOLSKA, w ramach którego zrealizowana została II edycja kampanii pn. „Beskidzki Klimatyzator” wspólnie z Fundacją „Dziki Projekt” oraz Ligą Ochrony Przyrody.
Zorganizowano i współorganizowano : finały konkursu ekologicznego wraz LOP, III Małopolskie Dni dla Klimatu – Sprzątanie Świata, Akcja Sadzonki za baterie, Piknik Wędkarski w Siepietnicy z okazji Dnia Dziecka, II edycja Beskidzkiego Klimatyzatora, AGRO Gorlice 2024. W ramach realizacji Projektu zintegrowanego LIFE EKOMAŁOPOLSKA, otrzymał od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego nieodpłatnie dwie kamery termowizyjne Infiray model T400 wraz z akcesoriami oraz licencję oprogramowania do analizy zdjęć. Kamery posłużą do badania termoizolacji budynków, która umożliwia wykrywanie nieszczelności ścian, uszkodzeń izolacji oraz przecieków wody i wilgoci, co pozwoli na podjęcie działań skutkujących poprawą efektywności energetycznej budynków. Do końca 2025 r. przebadane kamerami zostaną wszystkie budynki użyteczności publicznej, które są własnością Powiatu. Ponadto możliwe będzie przeprowadzenie badań budynków publicznych należących do gmin. W tym celu Powiat Gorlicki będzie mógł wypożyczać kamery gminom, które podpisały z nim porozumienie o współpracy przy realizacji Projektu LIFE EKOMAŁOPOLSKA.
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Informację przedstawił Sekretarz Powiatu Aleksander Żelazny.
W 2024 roku powstały 3 stowarzyszenia rejestrowe i 1 stowarzyszenie zwykłe, jednocześnie zlikwidowano 3 stowarzyszenia rejestrowe i 1 stowarzyszenie zwykłe. Aktualnie nadzorem Starosty objętych jest 340 stowarzyszeń, w tym 14 stowarzyszeń zwykłych nie posiadających osobowości prawnej. Na terenie powiatu swoje siedziby posiada 50 fundacji, w roku 2024 powstało 7 fundacji. W ub.r. roku przyjęto 4792 wnioski o wydanie paszportu, a wydano 4791 paszportów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Zakres spraw kierowanych do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gorlicach - Krzysztofa Majchera z prośbą o pomocą w ich rozwiązaniu był szeroki, zarówno pod względem stopnia ich złożoności, jak i wartości przedmiotu sprawy. Problematyka dotyczyła najczęściej zagadnień związanych ze sprzedażą, świadczeniem usług (np. bieżącej konserwacji i utrzymania domu, pocztowych i kurierskich, turystycznych i rekreacji, ubezpieczeniowych). Powiatowy Rzecznik udzielił w 2024 r. 1999 porad.
Ponadto Rada podjęła uchwały w sprawach:
- zatwierdzenia sprawozdań z działalności Komisji Rady Powiatu Gorlickiego za 2024 r.
- zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Gorlickiego na 2025 r.
Interpelacje i zapytania radnych wraz z nagraniem z sesji dostępne będą w BIP Powiatu Gorlickiego.
More Joomla Extensions